Google Adwords fouten

De 10 meest gemaakte Google Ads-fouten

Elke online marketeer weet het: Google Ads is dè manier om meer verkeer naar je website te krijgen. Maar, wanneer je jouw Ads account niet goed opzet en beheert, kan het je ook veel geld kosten. De truc is om je campagnes zo te beheren dat je een zo hoog mogelijke return on investment (ROI) krijgt. Dat spreekt uiteraard voor zich. Een slecht beheerd account levert niets of te weinig op en kost je dus geld omdat elke klik wel in rekening wordt gebracht. Maar hoe zorg je er nou voor dat Google Ads jou iets oplevert in plaats van kost? Speciaal daarom aandacht voor: 10 veel gemaakte Google Ads-fouten (die jij in de toekomst dus niet (meer) gaat maken).

Praat met onze Google Ads-experts
AdWords Fouten

Google Ads-fouten #1: Geen meetbare doelen stellen

Stel je voor: je hebt een campagne gemaakt en hij loopt best wel goed. Maar je hebt eigenlijk geen idee wat je ermee wilt bereiken. Hoe weet je dan waar je op moet optimaliseren? Over het algemeen zijn Ads-doelen onder te verdelen in vier categorieën:

  • Naamsbekendheid
  • Conversies
  • Kosten per conversie
  • Een combinatie van bovenstaande doelen

Bedenk je hierbij goed dat je realistische doelen stelt en vooral dat deze SMART (Specifiek, Meetbaar, Attainable/Haalbaar, Realistisch en Tijdig) geformuleerd zijn. Zoveel mogelijk conversies is geen SMART-doel. Bijvoorbeeld 23 conversies na één maand is dat wel. Het stellen van doelen geeft zekerheid doordat je weet waar je de focus op moet leggen. Daarnaast maakt het inzichtelijk of een campagne goed loopt of verbetert moet worden.

Google Ads-fouten #2: Je zoekwoorden niet groeperen

Een van de meest gemaakte fouten met de grootste impact is het niet groeperen van je zoekwoorden. De Ads interface is zo ingericht dat je op een vrij gemakkelijke manier advertentiegroepen in kunt richten om verschillende campagnes te beheren. Elke campagne kun je onderverdelen in advertentiegroepen en advertenties.

Geen gebruik maken van advertentiegroepen is één van de meest grote fouten die gemaakt wordt. In plaats van het opdelen van de campagnes in meerdere advertentiegroepen, gebaseerd op vergelijkbare zoekwoorden, worden alle zoekwoorden in één advertentiegroep gegooid.

Relevantie

Het probleem met deze ‘strategie’ is dat advertenties relevant moeten zijn voor het zoekwoord dat eraan gekoppeld is. Wanneer je alle zoekwoorden in één advertentiegroep plaatst, gebeurt dit natuurlijk niet. Gevolg: lage kwaliteitsscore, slechte CTR en weinig tot geen conversies. Hoe relevanter de advertentietekst is voor het zoekwoord, des te groter de kans dat mensen op je advertentie gaan klikken.

Een goed voorbeeld is Apple. Zij verkopen laptops, iPads, iPhones en desktops. Wanneer zij hun producten niet op zouden delen in verschillende advertentiegroepen, zouden zij nooit specifieke advertenties kunnen tonen op basis van de verschillende producten. Apple zou dan alleen een generieke advertentie kunnen tonen. Bijvoorbeeld: ‘koop nu een Apple product’. In plaats daarvan maken zij gebruik van diverse advertentiegroepen. Hierdoor kunnen zij heel specifieke advertenties maken, gerelateerd aan het product dat zij verkopen. Zoals:

AdWords Fouten

Alle zoekwoorden in één advertentiegroep plaatsen maakt het onmogelijk om gerichte advertenties te schrijven. De advertenties sluiten niet aan bij het zoekwoord en presteren dus slechter. Des te meer advertentiegroepen je aanmaakt, des te beter je campagne te beheren en te optimaliseren is.

Praat met onze Google Ads-experts

Fout 3: Veel te gecompliceerde advertenties schrijven

Houd je advertenties simpel en maak ze gemakkelijk te begrijpen.

Jouw toekomstige klant maakt binnen een halve seconde de keuze of hij of zij wel of niet op jouw advertentie gaat klikken. Houd je advertentie dus simpel en maak hem makkelijk te begrijpen. Dit verbetert de conversies en doorklikfrequentie.

Fout 4: Geen zoekwoorden plaatsen in je advertenties

Een andere veel gemaakte Google Ads-fouten is het niet gebruiken van zoekwoorden in advertenties.

Plaats altijd één of meer zoekwoorden in je advertenties. Google plaatst advertenties op basis van relevantie aan de zoekopdracht. Betere relevantie voor het zoekwoord zorgt voor een hogere ranking. Als je in een markt adverteert waar veel concurrentie heerst en je geen zoekwoord in je advertentie plaatst, zul je niet bovenaan de zoekresultaten verschijnen.

Maar wees voorzichtig, want Google houdt er absoluut niet van wanneer je advertentieteksten volpropt met zoekwoorden. Zoek dus naar een goede balans.

Fout 5: Veel te veel zoekwoorden in één advertentiegroep

Des te relevanter je advertentie aan de zoekopdracht is des te beter deze gaat presteren. Probeer het aantal zoekwoorden per advertentiegroep tussen de 5 en 20 woorden te houden.

Wanneer je meer zoekwoorden dan 20 gebruikt, worden je advertenties duur en niet echt gericht. Dit geldt voor elk type campagne: broad match, phrase of exact.

Voordat je een campagne maakt, moet je goed nadenken over wat voor producten je aanbiedt. Vraag je ook af wat jouw doelen zijn en welke doelen jouw klanten hebben. Maak op basis hiervan een zoekwoordenlijst met zoekwoorden die jouw klanten gebruiken.

Fout 6: Foute inhoud: irrelevant en/of gouden bergen

Een van de grootste Google Ads-fouten is het schrijven van advertentieteksten die van alles beloven maar niets nakomen. Een ander probleem is irrelevantie door te verwijzen naar de verkeerde landingspagina. Wees er zeker van dat jouw advertentietekst relevant is voor de landingspagina. En dat je naar de juiste landingspagina verwijst. Wanneer je dit niet goed aanpakt, verliest jouw potentiële klant alle vertrouwen in je. Hierdoor is het geld dat je spendeert aan je advertenties weggegooid geld. Laat dat nou net niet de bedoeling zijn.

Wanneer je een specifiek product aanbiedt, zorg er dan voor dat je naar die specifieke landingspagina verwijst. Dit vergroot je conversies, want mensen klikken op jouw advertentie om dat product te kopen.

AdWords Fouten

Praat met onze Google Ads-experts

Fout 7: Niet A/B-testen

Denk niet dat de advertentietekst die jij hebt geschreven de perfecte is. De kracht van Google Ads is dat je constant kan bijsturen en verbeteren. Dit geeft jou de kans om het meeste uit je budget te halen. Grijp die kans dus ook!

Gebruik A/B-testen onder andere voor:

  • Kopteksten
  • Beschrijvingsregels
  • CTA
  • Afbeeldingen
  • Landingspagina’s
  • Zichtbare URL’s

Zorg dat je twee advertenties per advertentiegroep hebt die veel op elkaar lijken. Bijvoorbeeld twee advertenties met dezelfde beschrijving, maar een andere koptekst. Laat de advertenties een paar dagen data vergaren en kijk vervolgens welke advertentie het beste presteert. Vervolgens pauzeer je of verwijder je de advertentie die slechter presteert.

Google Ads-fouten #8: Geen budget instellen

Een andere van de veel gemaakte Google Ads fouten is het niet instellen van een budget. Bedenk je goed wat je uit wilt geven per dag. Bepaal welke advertentiegroepen belangrijk zijn en alloceer je budgetten op basis hiervan. Het is heel gemakkelijk om teveel uit te geven, al helemaal wanneer je aan het A/B-testen bent. Het maakt geen verschil of je nu een eenmanszaak bent of een online marketeer die werkt voor een groot bedrijf. Zorg dat je weet wat je Ads budget is en houdt je hier ook aan.

Fout 9: Niet adverteren op je eigen merknaam

Veel mensen maken de fout om niet te adverteren op hun eigen merknaam. De gedachte is vaak: ‘Ik rank al goed in de organische zoekresultaten, dus ik hoef niet te adverteren op mijn merknaam’. Dat is inderdaad een invalshoek.

Een andere manier van denken is dat wanneer jij niet adverteert op je merk, andere merken dat wel gaan doen. Dan kun je nog zo hoog in de organische zoekresultaten staan, je concurrent staat altijd net een paar plaatsen boven je. Want advertenties worden boven de organische zoekresultaten vertoond.

Fout 10: De ideale advertentiepositie niet testen

Wanneer je doel branding is, dan doe je er goed aan om een zo hoog mogelijke advertentiepositie te realiseren. Wanneer je de beste resultaten wilt halen, is het soms beter om je te focussen op de posities 3-5.

Mensen klikken vaak lukraak op de eerste en tweede advertenties. Ze klikken, of ze nou van plan zijn iets te kopen of niet. Ze zien jouw advertentie dus niet meteen wanneer die op de posities 3-5 staat. Daarvoor moeten mensen naar de zijkant van hun scherm kijken of verder scrollen. Dit doen ze alleen wanneer ze niet hebben gevonden waar ze naar op zoek zijn. Het gevolg is dan deze mensen een stuk serieuzer en geïnteresseerder zijn in de producten die jij aanbiedt. Dit werkt dus als een soort filter die lukrake klikkers onderscheidt van echt geïnteresseerde klikkers.

Zonder te testen is het onmogelijk om je ideale advertentie positie te bepalen. Soms werken de eerste twee posities goed en soms kun je beter de focus leggen op een lagere positie. Blijf dus hier ook mee testen tot je die ideale positie hebt gevonden.

Praat met onze Google Ads-experts

Aan de slag!

Nu wordt het tijd om zelf aan de slag te gaan. Ik heb de meest voorkomende Google Ads-fouten hierboven genoemd. Ga na welke fouten jij op dit moment (nog) maakt en ga aan de slag om deze te herstellen. Vergeet vooral niet jouw inspanningen te blijven meten om te zien om je aanpassingen resultaat opleveren.

Heb je zelf geen tijd voor het effectief opzetten en beheren van je Google Ads-campagnes? Neem dan gerust contact op met onze SEA-specialisten! Zij jou helpen met al jouw wensen voor advertenties in Google.

Contact IQ
Wil jij meer weten over dit onderwerp?